Hvor er min far?

Det er et spørgsmål, jeg har forsøgt at mentalforberede mig på i over 2½ år nu. Egentlig havde jeg håbet, at jeg ville ha’ haft noget mere tid, for jeg er sgu stadig ikke helt klar til at kunne besvare dét spørgsmål. Men (som altid) så har Johanne travlt med at skulle vide alt om verden lige nu, så jeg er blevet kastet ud i det en del tidligere end jeg havde håbet.
Som helt&aldeles aleneforældre, så kan man, i modsætning til skilsmissforældrene som oftest kan, ikke bare sige; “Far er derhjemme, og han kommer og henter dig i weekenden og så ses I”. Umiddelbart virker “Jeg aner ikke hvor din far er, og jeg tror sgu aldrig rigtig, at du kommer til at se ham” ikke lige som det fedeste svar at skulle gi’ ens barn på 2½.

Men for noget tid siden begyndte Johanne at sige; “Morfar er min far”. Og til det svarede jeg selvfølgelig, at Morfar ikke var hendes far, men min far. Hvilket hun accepterede med et dejligt børne-“okaaay”. Det er bare ikke rigtig nok for hende længere. For hvis Morfar er min far – hvem er så hendes?

Det er ikke fordi, at Johanne mangler en mandlig rollemodel i hendes liv. Hun har førnævnte Morfar, og så er vi begge to blessed med en ret så fantastisk mand, som hun elsker helt op til stjernerne, og som absolut gengælder dén kærlighed. Men han er jo ikke hendes far, og det er hun fuldt ud klar over. Vi læser bøger, hvor kun den ene forældre er til stede, og jeg forsøger at forklare hende, at det er helt normalt, at man kun har en mor eller en far.

Jeg har altid frygtet spørgsmålene. Den der dårlige samvittighed over, at jeg har frarøvet mit barn muligheden for at vokse op med begge sine forældre sidder i mig, og vil på en eller anden måde nok altid gøre det. Jeg mangler ikke en far til hende. Men jeg kan godt frygte for, at Johanne vil vokse op og mangle.

For hvordan fanden forklarer man lige ens barn, at hendes far ikke ville have noget med hende at gøre? Uden at gøre ham til skurken, og absolut uden at få hende til at føle sig uønsket?

Johannes liv er fuld af kærlighed. Alle der møder hende falder pladask for hende. Hun er elsket og megetmeget ønsket af os alle. Men det var hun ikke af ham. Og det vil jeg sgu ikke ha’, at hun skal få at føle.

Er der nogle derude, der sidder med guldkornene? Hvis I gør, så enlighten me please. Jeg er vist ude, hvor jeg ikke længere kan bunde.

2 thoughts on “Hvor er min far?

  1. Stine Andersen

    Jeg har ingen erfaringer – vokset op med begge forældre, men jeg er sikker på at det er en af de ting som man “bare kan” fordi man er forældre. Man finder på magisk vis en forklaring eller en måde at komme igennem udfordringen på.
    Jeg tror at i dit tilfælde så må forklaringen ændre sig som hun forstår mere og mere. Til at starte med måske henvise til en bog hvor far-rollen ikke er der og sige det er ligesom i bogen XX. Der går nok en del år før du kan forklare hende ordenligt hvorfor far ikke er hos jer.
    Er sikker på at du/I nok skal finde en vej som passer til jer 🙂

    Like

    Reply
  2. Anonym

    av av av… Kender frygten for det spørgsmål…
    Jeg er bare så “heldig” at jeg er enlig mor til barn af donor-sæd

    det gør det lidt nemmere… da jeg kan sige med hånden på hjertet at hun er skabt som et kærlighedsbarn… MIT kærlighedsbarn…

    Min datter er også ca 2½ år… og hun er begyndt at kalde alle FAR…
    …hun råber begejstret efter alle mænd hun ser…
    Jeg kan have utroligt svært ved det… dels fordi jeg ved at jeg har berøvet hende en almindelig tryg opvækst i en kernefamilie med mor og FAR… dels fordi det er pinligt når en eller anden tilfældigt mand bliver udråbt som far… (man føler sig næsten som stemplet… pludseligt bliver det tydeligt at hun IKKE har en far)

    Jeg er faktisk kommet frem til at det ikke handler om at hun savner en far…
    Jeg tror bare at hun har set i dagplejen at de andre børn har en far…
    Denne far er af hankøn… altså en mand…
    …ergo hun har fundet ud af at alle mænd er en far…

    jeg er begyndt at sige til hende når hun siger “far!”
    …”ja der er en mand”

    Desuden læser jeg børnebøger for hende om donorbørn…
    Jeg tror hun et eller andet sted genkender et eller andet i dem…???
    men det er lidt svært at vide… for hendes sprog er ikke så veludviklet endnu… så det er jo svært helt at vide hvor langt hun tænker…

    Jeg tænker at det vigtigste du kan give dit barn først og fremmest er livet… derefter kærlighed…

    Jeg tror egentligt mest det handler om at tilgive dig selv de omstændigheder der var omkring hendes undfangelse og ankomst…
    Tilgiv dig selv at du ikke har givet hende “det normale”

    og begynd at se hvad dine omstændigheder faktisk giver hende af fortrin i forhold til et almindeligt familieliv!!!!

    hun har DIG… og hun har dig for sig selv…
    når I er alene har du mere tid til hende… for du skal ikke dele tiden mellem hende og en partner…

    jeg er kommet frem til, at den dag jeg finder en partner (hvis jeg nogensinde gør) vil hun lide et tab… for pludselig skal hun lære at dele min opmærksomhed…

    Like

    Reply

Leave a comment